今回、展覧会企画を務める米澤柊はアーティストであると同時にアニメーターとして活躍する注目の気鋭作家です。特に、アニメーションにおける残像表現の技法「オバケ」に着目し、アニメーションのみならず、多様なメディウムを用いアニメーションにおけるキャラクターの身体性と、現実世界の生き物の心の身体性や感情について、またキャラクターが生きる空間の空気を含めた作品を制作・発表してきました。また、現代美術の領域での活動にとどまらず、音楽イベントを開催するなどその活動は多岐に渡ります。
WALL_alternativeは昨年11月の開業以来、「アート/音楽を軸に多様なカルチャーを横断し、新しいムーブメントが生まれる拠点」であることをコンセプトに掲げ活動してきました。今回は、米澤柊の視点からキュレーションされた展示・イベントを通じて様々なバックグラウンドを持つ方々が集い、新しいコミュニケーションが生まれる場を目指します。
なお、開催を記念して7月5日(金)・6日(土)2日間連続でオープニング企画を実施します。アーティストの在廊や米澤が企画する音楽ライブも予定しておりますので、ぜひご来場ください。
This exhibition is the first curated project by Shu Yonezawa, an up-and-coming artist active as both an artist and animator. She has focused in particular on the “ghost” techniques used to express afterimages in animation, and has produced and presented works that use not only animation but also a variety of other mediums to explore the physicality of animated characters, the physicality and emotions of creatures in the real world, and the atmosphere of the spaces in which characters live. In addition to working in the field of contemporary art, she is also involved in a wide range of activities, including organizing music events.
Since its opening in November last year, WALL_alternative has served as a base for the creation of new movements through the intersection of diverse cultures and art forms with music. For the holding of this exhibition, we aim to create a place where people from various backgrounds can gather and build new communication through the unique exhibition and event lineup curated by artist Shu Yonezawa.
To celebrate the opening, we will be holding events over the two consecutive days of July 5 (Fri) and July 6 (Sat). We happily invite you to join us in this event, where visitors can meet exhibiting artists and enjoy a live music concert organized by the curator, Shu Yonezawa.
<出展アーティスト>
青柳菜摘|だつお/大和田俊/黒嵜想/多田恋一朗/野村在/山本華/米澤柊
Natsumi Aoyagi | Datsuo / Shun Owada / So Kurosaki / Koiichiro Tada / Zai Nomura / Hana Yamamoto / Shu Yonezawa
<ステートメント>
ここは生き物が生き物として生きるこの星で、未来のあり方を考える場所です。
潔癖と断裂を繰り返すこの世界で、正しさが多様な人たちがそれぞれ何を生み出しながら、育て、どうやって関係をもつのか。
霧の中。頭上では太陽がふわふわと見え隠れしている。霧の向こうの魂はただそこにいるだけだった。
私の声が、肉体を通して私の声としてそこにあることの重要性、確かにある遠くのもしくは近くの 血の色。あなたの痛みを知りたいけれど、私はあなたではないし、あなたにはなれない。でも覚えていてくれた事実が、あなたがそこにいる理由になったらうれしい。
話して、笑って、ただそこにいて。
米澤柊
[Curator’s Statement]
This is a place to think about the future on this planet, where living things exist as living things.
In this world made up of repeated refinement and rupture, where people have varying ideas of right/wrong, what things are created and nurtured? And how can these relate to each other?
In the fog. The sun glimpses and disappears softly above. The soul beyond the fog was simply there.
The importance of my voice being there as my voice, through my body, the certain color of blood, far or nearby. I want to know your pain, but I am not you, and I can’t become you. But I would be happy if the fact that you remembered me was the reason you were there.
Talk, laugh, and just be there.
Shu Yonezawa
<7月5日(金)・6日(土)2日間連続オープニング企画詳細>
■オープニングレセプション
「Anima in the fog」オープニングプレビューでは展覧会企画者によるご案内やアーティストの在廊などゆっくりアート鑑賞を楽しんでいただけます。また、WALL_alternativeから徒歩5分にあるSNOW Contemporaryにて開催中の布施琳太郎個展「性と大地」と連動したガイドツアーを行います、相互でアート鑑賞を楽しめるプログラムを予定しております。
オープニングレセプションは入場無料・先着予約制。
日程:7月5日(金)18:00-21:30
会場:WALL_alternative
入場:無料/先着予約制
申込はこちら
■音楽イベント「空とあたたかい」
オープニング二日目には、「空とあたたかい」と題した音楽と映像による一日限りのイベントを開催します。新進気鋭の音楽家とアーティストのVJによって「Anima in the fog」がリミックスされる音楽イベントとなっております。
出演者:〜離、HVNC、kimura kazuki
VJ:布施琳太郎、米澤柊
日程:7月6日(土)
時間:15:00(会場)/15:30(開演)- 18:00(終了予定)
※18:00の音楽イベント終了後は作品鑑賞会を実施予定です。
※当日は20:00まで営業いたします。
会場:WALL_alternative
入場:無料/先着申込制
申込はこちら
※申込締切及び、入場規制をさせてさせていただく可能性がございます。予めご了承ください。
※ワンドリンク制、但し高校生以下はワンドリンク不要(学生証の提示をお願いします)
※高校生以下ワンドリンク不要(学生証をご提示ください)
<Details of the two-day opening event on July 5 (Fri) and July 6 (Sat)>
1. Opening reception: July 5 (Fri), 18:00-21:30
At the opening reception of “Anima in the fog”, visitors can enjoy viewing artworks at their own pace, with information from the exhibition organizers and artists in attendance. In conjunction to our event, SNOW Contemporary (5-min walk from WALL_alternative), currently holding Rintaro Fuse’s solo exhibition “Sex and Earth”, will extend their closing time to remain open until 20:00. We also plan to include a program where you can enjoy art appreciation with others, so please join us!
*Note: Opening preview is free admission, but requires advance registration.
Date: July 5 (Fri), 18:00-21:30
Venue: WALL_alternative
Admission: Free / First come, first served reservation system (URL will be posted)
Reservation URL:https://forms.gle/shJ9tAaek2J1yp6H6
Music event “Sky and Warmth”: July 6 (Sat) 15:00- (ends around 18:30)
On the second day of the opening, we will hold a one-day-only event to present the music and video piece titled “Sky and Warmth”. This is a music event where “Anima in the fog” will be remixed by up-and-coming musicians and artist VJs.
Performers: yuri, HVNC, kimura kazuki
VJ: Rintaro Fuse, Shu Yonezawa
Date: July 6 (Sat) 15:00- (ends around 18:30)
Venue: WALL_alternative
Admission: Free / First come, first served
Reservation URL:https://forms.gle/UTPXbVoTzca3X7Ea7
*Purchase of one drink required (exception for high school students and younger – please show your student ID)
*The venue will close at 20:00 on the day of this event.
【米澤柊について】
数えない I can’t count/2024
東京生まれ。アーティスト、アニメーター。現在のデジタルアニメーションにおけるキャラクターの身体性と現実空間の生き物が持っている精神的身体性と感情について、またそれらアニメーションが生きるための空間の空気を制作している。
主な作品/個展に「ハッピーバース」(PARCO MUSEUM TOKYO , 2023)、「名無しの肢体」(Tokyo Arts and Space本郷[OPEN SITE7], 2022)「絶滅のアニマ」(小高製本工業跡地[惑星ザムザ], 2022)、「劇場版:オバケのB′」(NTTインターコミュニケーション・センター, 2022)、「場所たちのいる場所」(熱海市街地[ATAMI ART GRANT], 2021) など。
主な展覧会に「ディスディスプレイ」(Calm & Punk Gallery, 2021)、うしお鶏との二人展「AB」(新宿眼科画廊, 2020)など。
また、主な共同制作としてMV「Nitecore – Heartbeat」(ディレクション=ファンタジスタ歌磨呂)や、東京スカパラダイスオーケストラ×長谷川白紙のMV「会いたいね。゚(゚´ω`゚)゚。 feat.長谷川白紙」のアニメーション作画。KAIRUIによるシングル「海の名前」のアートワーク制作など。
<About Shu Yonezawa (Curator)>
Shu Yonezawa is an artist and animator born in Tokyo. She creates works that explore the physicality of characters in current digital animations, the mental/physical and emotional states of creatures in real space, as well as the atmosphere of the space in which these animated forms exist.
Major works/solo exhibitions include “Happy Birth” (PARCO MUSEUM TOKYO, 2023), “Nameless Body” (Tokyo Arts and Space Hongo [OPEN SITE7], 2022), “Extinction Anima” (Odaka Bookbinding Industrial Site [Planet Zamza], 2022), “Obake no B’: the movie” (NTT InterCommunication Center, 2022), “Basho tachi no iru basho” (Atami City [ATAMI ART GRANT], 2021), and others.
Other major exhibitions include “Disdisplay” (Calm & Punk Gallery, 2021) and a two-person exhibition with USHIO K titled “AB” (Shinjuku Ganka Gallery, 2020).
Major collaborative works include the music video “Nitecore – Heartbeat” (directed by Fantasista Utamaro) and animation for the music video “Aitai ne 。゚(゚´ω`゚)゚。 feat. Hakushi Hasegawa” by Tokyo Ska Paradise Orchestra and Hakushi Hasegawa. She also created the artwork for the single “Umi no Namae” by KAIRUI.
■出展アーティスト(五十音順、敬称略)
Exhibiting artists (in Japanese alphabetical order, titles omitted)
青柳菜摘/だつお Aoyagi Natsumi / Datsuo
1990年東京都生まれ。リサーチやフィールドワークを重ねながら、観察、記録、物語をめぐる作者自身の経験を表現することをめざして、その不可能性を記録メディアでいかに表現するかを主題に取り組んでいる。2016年東京藝術大学大学院映像研究科メディア映像専攻修了。近年の活動に個展「亡船記」(十和田市現代美術館, 2022)、NMWA日本委員会主催展覧会「New Worlds」(M5 GALLERY, 2022)、オンラインプロジェクト「TWO PRIVATE ROOMS – 往復朗読」(2020-継続中)、第10回 恵比寿映像祭(東京都写真美術館, 2018)など。また書籍に小説『フジミ楼蜂』(ことばと vol.3 所収, 2021)、詩集『そだつのをやめる』(thoasa, 2022)で第28回中原中也賞受賞。プラクティショナーコレクティヴであるコ本や honkbooks主宰。
「だつお」というアーティスト名でも活動。2001年頃よりお絵かき掲示板やpixivなどのWebメディアを通して作品発表を行う。インターネットを通じたコミュニケーションのありかたについてについて考えながら、イラストや絵を中心とした作品を制作。
“Incubation Diary Travel” photo by Keizo Kioku
Born in Tokyo in 1990. Through repeated research and fieldwork, Aoyagi Natsumi / Datsuo aims to express her own experiences of observation, recording, and storytelling. Furthermore, she attempts to capture the impossibility of expressing this through recorded media. In 2016, she graduated from the Graduate School of Film and New Media, Tokyo University of the Arts. Recent activities include the solo exhibition “Logbook of a Sea Goddess” (Towada Art Center, 2022), the exhibition “New Worlds” organized by the NMWA Japan Committee (M5 GALLERY, 2022), the online project “TWO PRIVATE ROOMS – Round-Trip Reading” (2020-ongoing), and the 10th Yebisu International Festival for Art & Alternative Visions (Tokyo Photographic Art Museum, 2018). Her other publications include the novel “Fujimi Roubachi” (included in “Kotoba to” vol.3, 2021) and the poetry collection “Sodatsu no Yameru” (thoasa, 2022), for which she received the 28th Nakahara Chuya Prize. She is the founder of the practitioner collective “Kohon” and honkbooks. She also works under the artist name Datsuo. Since around 2001, she has been presenting her work through online media such as drawing bulletin boards and pixiv. She creates works centered around illustrations and paintings while thinking about the nature of communication through the internet.
大和田俊 Shun Owada
《クエン酸カルシウム》(「わたしは器官が好き」より)/2024年 Photo:冨田了平
1985年栃木県生まれ。アーティスト。現在、東京を拠点に活動。音響と、生物としてのヒトの身体や知覚、環境との関わりに関心を持ちながら、電子音響作品やインスタレーションの制作を行なっている。東京藝術大学音楽環境創造科卒業、同大学院先端芸術表現専攻修了。
近年の主な個展・プロジェクトに、「地球をかたづける」(札幌文化芸術交流センター SCARTS、札幌、2021-2022年)、「破裂 OK ひろがり」(小山市立車屋美術館、栃木、2020年)など。近年の参加グループ展には、「なめらかでないしぐさ」(西尾市資料館、愛知、2023年)、「石宇宙 Stoneverse」(花蓮縣石雕博物館、台湾、2023年)、「Energies in the Rural」(国際芸術センター青森 (ACAC),2023年)、「no plan in duty」(PARA、東京、2022年)、「Ars Electronica 2018」 (オーストリア、2018年)などがある。
“Calcium Citrate” (from “I Love Organs”) / 2024 Photo by Ryohei Tomita
Artist born in Tochigi Prefecture in 1985, currently based in Tokyo. Shun Owada explores the relationship between sound and the human body, perception, and environment particular to living organisms expressed through the creation of electronic sound works and installations. Owada graduated from the Department of Musical Creativity and the Environment at Tokyo University of the Arts and completed his graduate studies in Advanced Art Expression.
Major solo exhibitions and projects in recent years include “Clean Up the Earth” (Sapporo Cultural Arts Community Center SCARTS, Sapporo, 2021-2022) and “Explode OK Spread” (Oyama City Kurumaya Museum of Art, Tochigi, 2020). Recent group exhibitions he has participated in include “Non-Smooth Gestures” (Nishio City Museum, Aichi, 2023), “Stoneverse” (Hualien County Stone Sculpture Museum, Taiwan, 2023), “Energies in the Rural” (Aomori Contemporary Art Centre (ACAC), 2023), “no plan in duty” (PARA, Tokyo, 2022), and “Ars Electronica 2018” (Austria, 2018).
黒嵜想 So Kurosaki
南極誌『P2P』/2024
1988年生。批評家。極セカイ研究所所長。批評誌『アーギュメンツ』(2015~2018)での連載・編集をきっかけとして活動開始。音声と南極を中心的な関心とし、仏教音楽「声明」に関する連載「声をかく」(ウェブメディア「ちえうみ」)や、自身が編集する南極誌『P2P』ならびに「極論」(同誌掲載)などがある。また、以上の活動と並行して大垣書店発行の批評誌『羅(うすもの)』の編集を手がける。各ポッドキャストにて「ボイスメモ(3600±600)」を配信中。
“Antarctic Magazine ‘P2P'” / 2024
Born in 1988, So Kurosaki is a critic and serves as director of the Kyoku Sekai Research Institute. He began his activities after serializing and editing the critical magazine “Arguments” (2015-2018). His main interests are sound and the Antarctic, and he has written a series on Buddhist music, “Shomyo”, called “Koe wo Kaku” (web media “Chieumi”), as well as the Antarctic magazine “P2P” and “Kyokuron” (published in the same magazine), which he edits himself. In parallel with the above activities, he also edits the critical magazine “Usumono” published by Books Ogaki. His “Voice Memo (3600±600)” is currently being distributed through various podcasts.
多田恋一朗 Koiichiro Tada
微笑み/2024
画家。1992年生まれ。群馬県太田市出身。東京藝術大学大学院美術研究科絵画専攻(技法材料研究室) 修了。失恋や絶縁や死別など、信頼関係にあった[他者]との別れの実体験を元に、それ以降も自分の中で流動的に変化し続ける他者のイメージ(特定の個人を示さない、過去の経験が複雑に絡み合ったキメラのようなもの)を「君」と称し、その不定形でありながら強い実感の伴ったモチーフの在り方を探るように様々な素材や表現方法を用いながら制作している。さらに個人の制作活動とは別に[早熟な表現を求める現代に対するアンチテーゼ]をテーマに同世代のプレイヤー(アーティストに限らずキュレーター、批評家なども含む)に声をかけた自主企画の展覧会や芸術祭なども定期的に行っている。主な個展に「色めく屍肉」(2023,TAKU SOMETANI GALLERY,東京)「あなたが君に変わるまで」(2024,galleryblue3143,東京)、主なグループ展に「生きられた庭」(2019,京都府立植物園,京都)「Standing Ovation / 四肢の向かう先」(2021,ホテルニューアカオ,静岡)「遊歩する分人」(2023,GASBON_METABOLISM,山梨)、主な自主企画展覧会に「絵画・運動『ラフ次元』」(2018,四谷未確認スタジオ,東京)「ちょっと寄り道しませんか?」(2023,根津カレーラッキー,東京)、自主企画芸術祭に「ストレンジャーによろしく」(2021,石川県金沢市市内各所) 、「うららか絵画祭」(2023、東京都台東区エリア各所)などがある。
Born in 1992, Koiichiro Tada is a painter from Ota City, Gunma Prefecture. Tada graduated from the Tokyo University of the Arts Graduate School of Fine Arts, Department of Painting (Technique and Materials Laboratory). Based on his own experiences of separation from [others] with whom he had a trusting relationship – such as heartbreak, estrangement, and death – he gives the name “you” to the image of the other person (a chimera-like thing that does not represent a specific individual, but is a complex intertwining of past experiences) that continues to change fluidly within himself from the moment of separation. He creates his works using a variety of materials and methods, searching out this formless yet deeply real motif. In addition to his personal creative activities, he also regularly organizes exhibitions and art festivals inviting significant figures of his generation (including curators and critics) to participate in his own projects that explore the theme of “Antithesis to the modern world’s demand for precocious expression.”
Major solo exhibitions include “Colorful Carrion” (2023, TAKU SOMETANI GALLERY, Tokyo) and “Anata ga kimi ni kawaru made” (2024, galleryblue3143, Tokyo). He has been involved in major group exhibitions including, “Le Jardin Convivial” (2019, Kyoto Prefectural Botanical Gardens, Kyoto), “Standing Ovation / Where the Limbs Lead” (2021, Hotel New Akao, Shizuoka), and “Yuho suru bunjin” (2023, GASBON_METABOLISM, Yamanashi). Tada has also self-organized exhibitions including “Painting/Movement ‘Rough Dimension'” (2018, Yotsuya Unconfirmed Studio, Tokyo), and “Would You Like to Take a Little Detour?” (2023, Nezu Curry Lucky, Tokyo). His self-organized art festivals include “Say Hello to the Stranger” (2021, various locations in Kanazawa City, Ishikawa Prefecture) and “Uraraka Painting Festival” (2023, various locations in the Taito Ward area of Tokyo).
野村在 Zai Nomura
Untitled(これは世にある数多くのパラドックスの一つ、もしくは単にあなたと私の共依存《Amir》)/2024年
1979年神戸生まれ。野村在は、彫刻と写真を素地とした様々なメディウムを用いて、生と死やその間に横たわるものを、存在論的な視点を通して露わにすることを試みている。
近年では、写真として記録された認知症の人々の失われた記憶をわたあめに置き換え観賞者に配布したり、亡くなった人々のポートレイトを水に印刷する装置を彫刻として展示するなど、デジタルテクノロジーと身近な素材を組み合わせ、生命における刹那的な側面を表象しつつ、同時に記憶や時間の概念を超越し可視化させるような試みを続けている。
Born in Kobe in 1979. Using a variety of mediums based on sculpture and photography, Zai Nomura attempts to reveal life, death, and what lies between them through an ontological perspective.
In recent years, he has combined digital technology with familiar materials to represent the fleeting aspects of life while at the same time transcending concepts of memory and time and making them visible, such as by replacing the lost memories of people with dementia, recorded in photographs, with cotton candy and distributing them to viewers; and by exhibiting a device that prints portraits of deceased people in water as sculpture.
山本華 Hana Yamamoto
Energy Drink/2024年
アーティスト。1999年千葉県市川生まれ。
2019年にニューヨーク滞在を経て、2022年多摩美術大学情報デザイン学科メディア芸術コース卒業。現在、千葉県を拠点に活動している。
身体の可能性を広げるためのオブジェクトや、普段とは違う環境に耐えるための練習行為など、身体が状況に最適化されるプロセスや形式に関心を抱き写真や映像を中心に制作を行う。具体的なテーマとして、近視や運動不足、勉強習慣といった、身近でありながら同時に葛藤をもたらす事象や行為が扱われている。
Hana Yamamoto is an artist born in Ichikawa, Chiba Prefecture in 1999.
After residing in New York in 2019, she graduated from the Media Arts Course of the Department of Information Design at Tama Art University in 2022. She is currently based in Chiba Prefecture.
She creates mainly photographs and videos with a focus on the process and form of optimizing the body to a situation, such as objects that expand the possibilities of the body and training to endure unusual environments. Specific themes include events and actions that are familiar yet at the same time bring conflict, such as myopia, lack of exercise, and study habits.
■展示概要
「𝐀𝐧𝐢𝐦𝐚 𝐢𝐧 𝐭𝐡𝐞 𝐟𝐨𝐠」
会期:2024年7月5日(金) – 8月3日(土)※日曜定休
時間:18:00-24:00
入場:無料・予約不要
会場:WALL_alternative(東京都港区西麻布4-2-4 1F)
HP URL:https://avex.jp/wall/exhibition/216/
主催:WALL_alternative
企画:米澤柊+吉田山/WALL_alternative
企画協力:SNOW Contemporary
助成:公益財団法人東京都歴史文化財団 アーツカウンシル東京【ライフウィズアート助成】
■Exhibition Information
“Anima in the fog”
Dates: July 5 (Fri), 2024 – August 3 (Sat), 2024 *Closed on Sundays
Time: 18:00-24:00
Admission: Free, no reservation required
Venue: WALL_alternative (1F, 4-2-4 Nishiazabu, Minato-ku, Tokyo)
Website URL: https://avex.jp/wall/exhibition/216/
Organizer: WALL_alternative
Planning: Yonezawa Shu + Yoshidayama/WALL_alternative
Planning cooperation: SNOW Contemporary
Organizer: WALL_alternative
Supported by: Tokyo Metropolitan Foundation for History and Culture, Arts Council Tokyo [Life with Art Grant]
*Reservation required for July 5 (Fri) 18:00-21:30
*Reservation required for July 6 (Sat) 15:00-20:00
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