• 詩のかなたの詩/2023年 9月再演 @Macao Cultural Centre Blackbox I/photo by Nick Sou/
Yasushi Kurotaki

黒瀧 保士

  • ART FAIR - CROSSOVER
1986年、東京生まれ。俳優・舞踊家・振付家。
2010年、日本マイム研究所の所長、佐々木博康にマイムを師事。
並行してクラシカルバレエを学ぶ。2011年、山口情報芸術センターにて開催された勅使川原三郎が主宰するKARASのソリスト、佐東利穂子講師によるワークショップへの特別参加を機に、2019年まで継続的にワークショップへ参加。勅使川原三郎のダンスメソッドを学ぶ。
同年12月、勅使川原三郎からの言葉をきっかけに自身の創作活動を再開。
演劇では、2010年〜2016年までNODA・MAPの作品にアンサンブルとして出演。
2023年6月、SAI DANCE FESTIVAL 2023 COMPETITIONで発表したソロのダンス作品『詩のかなたの詩』が最優秀作品賞を受賞。
マカオ、韓国、フィンランド、京都にて開催するダンスフェスティバルへの招聘が決定。
重力、空間、物体、光、心象に重きを置き、身体の記憶から想像を飛躍させ動きを創作。
人間の儚さ、人間とは何かをテーマにマイムを基にした身体表現を追求している。


Born in Tokyo, 1986. Actor, dancer, and choreographer.
In 2010, he studied mime under Hiroyasu Sasaki, director of the Japan Mime Institute.
In parallel, he studied classical ballet.
In 2011, he participated in a workshop led by Saburo Teshigawara at the Yamaguchi Center for Arts and Media.
Special participation in a workshop by KARAS soloist and instructor Rihoko Sato was an opportunity for him.
He will continue to participate in workshops until 2019, learning Saburo Teshigawara's dance method.
In December 2019, he resumed his own creative activities after words from Saburo Teshigawara.
In theater, he appeared as an ensemble member in NODA•MAP productions from 2010-2016.
In June 2023, his solo dance piece "Double poem" presented at the SAI DANCE FESTIVAL 2023 COMPETITION won the Grand Prize.
Invited to dance festivals in Macau, Korea, Finland, and Kyoto.

He places emphasis on gravity, space, objects, light, and mental images,
The physical and skin sensations of self and others, and the shifting of the center of gravity to support the body,
He creates movement by leaping from his imagination based on the memories of his body.
He pursues physical expression based on mime on the theme of human fragility and what it means to be human.

黒瀧保士_CV

photo by Rinko Tsukamoto